no2umno

Archive for April 9th, 2008|Daily archive page

MASJID PATRICK LIM TERSASAR ARAH KIBLAT

In masjid Kristal on April 9, 2008 at 11:45 pm

kiblat masjid kristal yg SALAH………
Melayuhot – Umum terutamanya dari Terengganu termaklum bahawa arah kiblat Masjid Kristal yang bertemakan TAMAN TAMADUN ISLAM terletak di PULAU WAN MAN, KUALA TERENGGANU, MALAYSIA, tersilap arah kiblatnya.Saya pada awalnya kurang percaya, masakan masjid yang dibina dengan kos lebih dari RM360 juta boleh tersilap arah kiblatnya.

Pagi tadi masa dalam perjalanan ke pejabat bersama dengan rakan yang berasal dari Terengganu, saya pun bertanyakan kepada sahabat saya ini untuk mendapatkan kepastian samada benar atau tidak arah kiblat Masjid Kristal ini silap. Beliau dengan yakin menyatakan memang arah kiblat Masjid Kristal silap kira-kira 30 darjah dari posisi sebenar.

Beliau berkesempatan bersembahyang berjemaah disana sewaktu pulang untuk mengundi sebelum 8 Mac yang lalu. Setelah azan Asar, ramai pelawat sembahyang berjemaah di masjid itu. Sememangnya mereka tidak menyedari bahawa arah kiblat silap.

Setelah selesai bersembahyang disana, rakan sahabat saya ini yang berasal dari Terangganu memanggil beliau untuk menunjukkan sesuatu. “Cuba kau lihat arah matahari, bukan ikut kebiasaan ditempat kita bukan?” Rakan saya terperasan bahawa kedudukan matahari berada pada kedudukan 30 darjah diluar dari posisi arah kiblat yang sebenar berbanding dengan arah kiblat Masjid Kristal Pulau Wan Man.

Imej: Menunjukkan arah kiblat dan arah
mimbar …. jauh bezanya tu beb !!!

Macam mana perkara ini boleh terjadi? Masakan perkara pokok dalam mendirikan sebuah masjid iaitu arah kiblat tidak diberi tumpuan utama.

Tetapi jika masjid ini hanya sekadar didirikan untuk dijadikan sebagai tarikan pelancung dan bukan untuk bersolat, maka arah kiblat bukan soal yang tersangat penting.

No2umno – Benda ni mungkin tak perasan pada mereka yang sudah pun pergi ke sana. Tapi wak nak ingatkan sikit tentang hari kiamat. Hilangnya Amanah Merupakan Tanda Kiamat, yang salah satu cirinya adalah dipegangnya amanah oleh yang orang-orang bukan ahlinya dalam masalah tersebut.

Sabda nabi SAW:

“Ketika amanah telah disia-siakan maka tunggulah tibanya Kiamat.
” Kata para sahabat ra: Bagaimanakah disia-siakannya wahai rasuluLLAH?
Jawab nabi SAW: “Ketika suatu urusan dipegang
oleh yang bukan ahlinya maka tunggulah tibanya Kiamat.’”

(HR Bukhari dalam Fathul Bari’ hadits no. 59 dan 6496)

Zoom in on PKFZ scandal

In PKFZ on April 9, 2008 at 11:38 pm

Sun2surf – IT IS indeed very brave of new Transport Minister Datuk Ong Tee Keat to commit himself to explaining what went wrong with the scandal-ridden Port Klang Free Zone shipping area that almost two years after it was completed it is still not attracting investors and is resembling more a ghost town than the region’s hub of choice for the export and transshipment of manufactured goods.

His predecessor, Datuk Seri Chan Kong Choy, was hounded by the media and the opposition parties throughout his term to explain many of the allegations levelled against the RM4.6 billion project embarked on by the ministry’s Port Klang Authortiy and financed through soft loans from the government.

Chan’s attempts at explaining the various allegations, especially that of mismanagement which led to the costs ballooning from RM2.3 billion when the project started in 2004 to RM4.6 billion when it was completed, through a number of public statements did not satisfy the public.

They did not adequately explain the cost overruns, allegations of conflict of interest and dubious land deals and allegations that political interference had led to the Dubai-based Jebel Ali Free Zone (Jafza) which had been appointed to manage and promote PKFZ pulling out from its 15-year contract. The public continued to rail against the alleged mispractices by those responsible for the Jafza-inspired project and it was fodder for the opposition parties in the recently-concluded general election.

The decision to come out with a full report on the malaise-ridden PKFZ cannot be that of the minister alone but is probably backed by the full authority of the cabinet. Why would the ministry want to re-visit an unpleasant episode unless it is prepared, in the interest of transparency and commitment to fight corruption, to take action against those responsible for mismanaging the project?

The RM2.3 billion original cost of the project is already a huge sum but when it was allowed to overrun to RM4.6 billion it is a sheer case of criminal abuse and mismanagement. In all cases of financial mismanagement of the public purse, the losers are the tax payers and they have every right to demand for a full explanation and when that was denied them they had no choice but to resort to other courses of action. More…

34 BN MPs ready to defect?

In Lompat parti on April 9, 2008 at 11:35 pm

Sun2surf – A Parti Keadilan Rakyat (PKR) source said 34 Barisan Nasional (BN) Members of Parliament are ready to defect to Pakatan Rakyat (PR), the parliamentary opposition alliance which comprises PKR, DAP and PAS.

According to a report in Sin Chew Daily today, the BN MPs are just waiting for PKR adviser Datuk Seri Anwar Ibrahim’s signal to jump ship.

The source said things will be much clearer between April 15 when Anwar becomes eligible to contest an election again, and April 28 when parliament meets for the first time after the 12th general election.

“The 34 MPs who are ready to defect do not come mainly from Sabah and Sarawak (as had speculated), half of them are actually from the northern peninsula.

And two Umno MPs are 80% sure they would be joining PKR,” said the source.

The duo will be the first to announce their decisions to cross over to the opposition alliance, the source said, adding that the announcement will be made “very soon”. More…

Modern pig farming facility approved by BN – Khalid

In Isu Babi Selangor on April 9, 2008 at 11:32 pm

Sun2surf – This is the same area which will be developed as the modern pig farming facility, he said adding that the was no increase in the hectarage involved in the project.
All acquisition costs is to be borne by a private company and the proceeds chanelled to the Selangor Economic Development Unit (UPEN), he said.

“We have to make this announcement just to make people’s mind a little clearer,” Abdul Khalid said cynically.

He said, the approval is in principal because the land has already been acquired.

Abdul Khalid said the previous state government has carried out thorough studies on the facility and had even embarked on a” lawatan sambil belajar” (visit and learning) trip to Europe to study the pig farming facilities there. “They have a very elaborate report which takes into account the environmental impact on the
area and all that,” he said adding that the present government will improve on the implementation.

We had taken into account three options:

  • To not change anything and maintain status quo. However we believe Selangor residents want the changes to be made especially in the view of the Japanese Encephalitis outbreak a few years ago.
  • To not allow any pig farming in the state. However this does not make sense as we have to take into account the sensitivities of the multi-racial community in Selangor.
  • To create a centralised and modern facility which can contain pollution from pig farming wastes, using recycling and reusing techniques.

More…

Menunggu-nunggu giliran Khir

In Roslan SMS on April 9, 2008 at 11:28 pm

Roslan Sms – Saya melihat dengan wajah selamba bekas MB Selangor Dr Khir Toyo terbit di Buletin Utama TV3 tadi. Kebetulan sekarang ini isu babi sedang hangat di Selangor, maka beliau pun turut tumpang menambah keruhkan lagi suasana. MB kini, Tan Sri Khalid telah menyatakan bahawa apa yang sedang dilakukan adalah meneruskan projek kerajaan terdahulu, manakala Khir pula cuba sedaya upaya bersilat kononnya tidak begitu, kerajaan beliau dahulu tidak pun luluskan, sekadar masih diperingkat kajian.

Apa pun Umno Selangor cuba sedaya upaya menggunakan isu ini, manalah tahu nasib-nasib kerajaan Pakatan Rakyat ini dapat tumbang angkara babi itu.

Apakah dengan mensensasikan isu babi ini maka Khir menyangkakan yang rakyat di Selangor akan melupakan segala-gala yang mendorong mereka menolak Umno/BN sebulan dahulu. Lupakan segala rasuah, penyelewengan dan salah guna kuasa, kronisma, nepotisma yang subur dizaman Khir? Bolehkah begitu?

Saya turunkan sebahagian dari petikan artikel R. Nadeswaran dalam akhbar The Sun:

At this juncture, Khir must explain how he and the then executive committee members alienated land meant for low-cost housing to the late Datuk Zakaria Mat Deros’ wife at far below market price, to build his 17-room, 21-bathroom palace in Kampung Idaman in Port Klang? For the record, even the premium collected was just 20% of the market price.

If that was not enough, prime land off Old Klang Road was alienated to a company controlled by former assemblyman and Petaling Jaya councillor, Datuk Captain Zahar for just 70 sen a square foot. That parcel of land was meant for a Tamil school and a sub-station for Tenaga Nasional Bhd. How did land meant for public utilities end up in private hands? It is interesting to note that such alienation and the structures on it are going to cost the state government a few million ringgit as compensation and costs to owners of property in Taman Desa Ria. Surely this was not done before your time because documents adduced in the civil suit showed that the minutes of the exco meeting were forged and it’s your signature on those minutes.

more…

BLOG ALI RUSTAM TERUS TERDIAM LESU

In Ali Rustam on April 9, 2008 at 11:12 pm

Radenjowo
Budaya ikut ikutan….. Wak nak komen sikit pasal budaya bangsa kita. Bila orang lain pakai botox, kita nak pakai juge. Anak si limah tu cocok vitamin C, ewahhhh, anak kak Peah pun nak juga. Orang lain bagai seluar kembang bawah yang dulu dipanggil “bell bottom”, melayu pun sibuk nak pakai cam tu. Maka nak sesuaikan dengan seluar jenis tu, kena pakai kasut yang tapaknya 5 inci. Besar depan dan belakang. Budak muda sekarang mungin tak pernah lihat. Tapi kasut tu boleh dijadikan lapik meja yang patah kaki atau ‘hammer’ penukul paku sangkut baju dinding. Kalau dalam hutan tak der bekas air, boleh juga gunakan untuk takung embun.

Apa apa pun, budaya ikut bangsa kita ni tidak di lorongkan ke cara yang betul. Jika betul sudah pasti Malaysia bakal menjadi negara pengeluar terbaik. Ciplak dan tukar jenama. Hehehe….jahatnye.

Contoh budaya ikut ikutan yang ada pada kita adalah seperti berikut,

Dari Kacamata Mohd Ali Rustam
Orang lain ada blog, dia pun nak ada blog. Tak tanya diri, mampu atau tidak, yang penting, boss kata suruh buka, dia pun buka. Lepas buka, blog domain sampai hari ini. Umpama hangat hangat taik zirapah. Kekadang, geleng kepala gak wak. Bukan tak nampak ….. tapi nampak. Bukan tak dedah …. tapi dah dedah. Masih ada yang tak terlihat rupanya. Budaya ikutan UMNO yang tidak mendatangkan faedah. Dah buat …. tinggal. Kalau blog ni jadi macam anak dara, masa depan pasti gelap bila ada yang Lepas buat …… tinggal. Tak ke parah jadinya.

Apa boleh buat sang babi sudah nasibmu

In Isu Babi Selangor on April 9, 2008 at 11:02 pm

Msomelayu – MULANYA saya tidak mahu peduli cerita mengenai Kerajaan Selangor menyediakan peruntukan RM100 juta untuk menguruskan ladang babi secara bersepadu dan bersistemetik. Apalah sangat istimewanya si babi itu? Haiwan berkaki empat dan berbadan pendek itu tidak peru dipolimekkan.

Pun begitu yang jelasnya menternak babi lebih menguntung dan mempunyai pasaran dan permintan meluas berbanding dengan menternak kambing Jamnapari. Kerajaan Kelantan sudah ada pengalaman dalam hal ini ‘kambing mengambing’ ini.

Adapun kenapa ia menjadi bising ialah kerana babi dianggap najis dalam Islam. Sebenarnya najis babi atau pengharaman babi berbanding dengan anjing, anjing lebih tinggi nilai haramnya.

Menurut Ustaz Ibrahim Azmi, bekas ahli Parlimen Hulu Nerus Terengganu dan bekas ahli pemikiran Jabatan Penerangan Khas Umno (Jack) (sudah dimansuhkan), kedudukan najis babi tidak sampai perlu disamak dan disucikan seperti najis anjing.
Menurutnya najis babi, sekadar dibersih dan disabunkan sudah kira selesai.

Pendapat ini tentu menimbulkan kontroversi. Kerana dalam pemikiran orang Islam Malaysia standard najis babi sama dengan anjing. Apa lagi jika diukur kepada bentuk dan rupa paras binatang berkenaan, babi lebih huduh berbanding dengan anjing.

Untuk mengsahkan ini adalah elok kalau Tok Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat memberi pandanganya dari sudut Fikh dan Tasauf. Saya percaya kalau Nik Aziz membuat penjelasan mengenai standard najis anjing dan babi ini ia boleh menyelesaikan sedikit masalah. Lagipun Nik Aziz sendiri turut prihatin kepada nasib penternak babi di Bukit Pelanduk Melaka tidak lama dulu.

Menyatakan simpati

Apakah kesudian Nik Aziz (untuk menyatakan simpati kepada penternak babi di Bukit Pelanduk, Negeri Sembilan tidak lama dulu) melawat penternak itu kerana standard najisnya lebih rendah berbanding anjing seperti mana kata Ustaz Ibrahim Azmi yang berkelulusan Umu Qura, Arab Saudi itu.

Berhubung dengan peruntukan sebanyak RM100 juta untuk membina ladang ternakan babi moden di Selangor itu, MB Selangor, Khalid Ibrahim sudah menjelaskannya.

Katanya tujuan pembukaan ladang itu ialah untuk menyelesaikan masalah yang timbul di sebalik pemeliharaan ternakan berkenaan. Ladang moden itu yang lengkap dengan segala peralatan untuk kumbahan najis babi. more…

Maka BLOG ‘yes2umno’ pun lahir lah …..

In Radenjowo on April 9, 2008 at 10:27 pm
UMNO Header laman blog baru … yes2umno

Radenjowo
Ada pro dan ada kontra. Ada setuju dan ada yang tidak. Ada yang menyokong dan ada yang membantah. Fenomena biasa di dalam Politik tanah air.

No2umnO menerima impak yang sama. Membuktikan kebimbangan sesetengah pihak. Kalau dahulu, blog Pro Khairy ditubuhkan untuk menentang keujudan blog AntiKhairy dan kini, jeng jeng jeng !!!! ……… blog Yes2umno dilahirkan untuk bersaing dengan laman web bodoh wak ni, No2umnO.

Pada wak, kita perlu bersaing secara sihat. Masing masing ada berita serta artikel dan wak sendiri menggalakkan pengunjung untuk kunjung ke laman web berkenaan untuk menilai berita berita di seberang sana.

Kita berada di dalam negara demokrasi dan ini lah masanya untuk kita rasai demokrasi yang sebenar. Cuma sesuaikan diri anda. Tapi agak agak lah…. header siapa yang lebih menarik?

Lapuran Utusan sahkan babi diternak merata rata

In Isu Babi Selangor on April 9, 2008 at 10:12 pm

Siasah – KUALA LUMPUR, 9 April: Tanpa perlu menjawab apa-apa, rakyat negara ini faham kenapa kawasan penternakan babi secara moden di perlukan di negara ini khasnya di Selangor. Ianya disahkan sendiri oleh laporan Utusan Malaysia hari ini.

Laporan Utusan mengesahkan penternakan babi yang dibuat di merata-rata tempat dan mengalirkan najisnya ke sungai dan laut selama ini sangat tidak baik kepada orang awam khasnya umat Islam.

Ia perlu dikawal di samping hak orang bukan Islam khasnya Cina untuk memakannya tidak boleh disekat sama sekali.

Itulah penyelesaian yang diberikan oleh kerajaan negeri Selangor iaitu penternakan babi secara moden untuk mengawal pencemaran.

Siasah akan membuat laporan penuh mengenainya Ahad ini.

Seperti Selangor, Exco Tganu di larang pegang jawatan syarikat

In Kerajaan Terengganu on April 9, 2008 at 10:10 pm

Kosmo – Ahli-ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (Exco) Terengganu tidak akan dibenarkan memegang apa-apa jawatan di dalam mana-mana syarikat selepas ini.

Ini bagi memastikan mereka hanya memberikan tumpuan khusus terhadap tugas hakiki sebagai Exco untuk memberikan perkhidmatan terbaik kepada rakyat.

“Jawatan sebagai pengerusi syarikat milik kerajaan negeri juga akan diberikan kepada mana-mana individu yang difikirkan layak,” katanya selepas mempengerusikan mesyuarat Exco pertama di Wisma Darul Iman di sini semalam.

Terdahulu 10 anggota Exco mengangkat sumpah jawatan di hadapan Pemangku Raja, Tengku Muhammad Ismail Sultan Mizan di Istana Maziah di sini.

Ia didahului Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Seberang Takir, Ahmad Razif Abd. Rahman, Yahya Khatib Mohamad (Pengkalan Berangan) dan Datuk Abdul Rahin Mohd. Said (Teluk Pasu) diikuti ADUN Chukai, Datuk Mohamed Awang Tera, Asha’ari Idris (Langkap), Toh Chin Yaw (Bandar), Datuk Za’abar Mohd. Adib (Rantau Abang), Khazan Che Mat (Batu Rakit), Rozi Mamat (Telemong) dan Dr. A. Rahman Bakar (Kuala Besut).