no2umno

Hep !!! … Pak Lah, jangan menyampuk

In Analisa, Anwar Ibrahim on July 19, 2008 at 12:57 am

Kalau masa kecil aku dulu, selalu gak kena marah dek emak bapak kerana menyampuk kata orang tua. Tapi nak kerana jaga air muka aku, orang tua akan cubit@getit peha aku. Sakit beb, sampai menyeringai gigi. Tapi kalau orang tua pulak yang menyampok, patutnya di hempok. Contohnya seperti ini,

Perdana menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi berkata DNA Datuk Seri Anwar Ibrahim diperlukan kerana DNA yang ada, sudah lama.

“Jadi kita kena minta yang baru,” katanya ketika ditemui pemberita di Putrajaya petang tadi selepas melancarkan teksi hidrofuel. – Selanjutnya

Bila cerita tentang tempoh DNA, kita perlu tahu, untuk apa ia perlu. Kalau setakat hentam keromo, kenyataan itu akan memalukan kita semula. Bayangkan kalau dunia membaca komen Pak lah. Aduiii… letih. Mana nak letak muka. Ada PM yang macam nih? Kita jugak yang malu … korang check sumber berikut,

Question
Can DNA samples taken 10 years ago be used again today?
The crime is something about sexual intercourse. I just want to know whether DNA samples taken 10 years ago can be used again today to nail the perpetrator.

Answer
if the DNA is stored properly, it can certainly last 10 years. it would need to be in solution with an elution buffer of about pH 8 (water is not best, but can be used for long term storage-but must be stored at -80C) and deeply frozen (at least -20C but -80C is best). it would need to be purified of contaminants before hand, as certain contaminants can affect the integrity of the DNA. DNA can also be stored dry and in that case should also preferably be stored in a freezer, but it is very hard to resuspend for use after it has been dried for a very long time. – i work with DNA in a research lab

Kita bukan cerita tentang sumber DNA, tetapi kita kena fikirkan tentang BUTIRAN ANALISA DNA. DNA mungkin tidak setahan mana kalau tiada kemudahan menyimpan, tapi Keputusannya analisa DNA boleh disimpan di dalam bentuk Soft copy atau sebaliknya. Kalau sebut nama Rosmah dan ICnya, butiran pun keluar. Tak payah nak cungkil cungkil kuku, potong rambut, colet air liur dan sebagainya. Gua petik sikit keratan ini

Who can guarantee that the DNA samples held in the police databases and laboratories will not one day be analysed by nosy people working for, say, life insurance companies to find out if someone is likely to develop this or that disease? Germany, Austria, Finland, Sweden, Denmark and the Netherlands have all removed this risk by ordering the destruction of the samples once the ID has been established. Other countries allow police and labs to keep them–forever in Britain, for 40 years in France’s planned database and for various periods in different U.S. states. The excuse is usually that the sample might need to be examined again in the future – unesco.org

DNA mungkin tak kekal lama, itu anggapan saja. Tapi aku pelik juga bagaimana DNA Dynasour yang tertimbus beratus tahun dahulu masih boleh di perolehi datanya. Cuba korang check SINI. Kerana itu apa juga alasan kerajaan dan polis dalam kes DS Anwar, aku tak ghairah nak caya. Alasan kerajaan selalunya tak boleh pakai. Setakat bagi alasan, semua orang boleh buat. Kalau bodoh, terus terima. Kalau bijak, kena buat penyelidikan dan buat kesimpulan. Betul atau tidak, betul atau bohong. Nak caya lagi, baca berita berikut,

Majlis Peguam meminta polis menggunakan sampel asid deoksiribonukleik (DNA) Datuk Seri Anwar Ibrahim yang diambil pada 1998 bagi membantu siasatan mereka berhubung tuduhan liwat yang didakwa dilakukan terhadap bekas pembantu khas penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) itu.

Naib Presidennya, Ragunath Kesavan, berkata tidak menjadi keperluan bagi polis untuk mengambil DNA yang baru daripada Anwar bagi menentukan sama ada beliau melakukan kesalahan itu atau tidak.

“Sampel DNA seseorang itu adalah sama dan ia sudah diambil pada 1998, jadi mengapa perlu sampel yang baru diambil sekali lagi,” katanya ketika dihubungi Berita Harian di sini, semalam. – Bharian

Benda mudah ni semua orang boleh fikir kecuali puak puak UMNO yang otak dah tumpul bagai dah kena weng nya daun ketum. Yang polis pulak, mengada ngada apesal?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: